"Scania" is de Latijnse naam voor de meest zuidelijke provincie in Zweden.

Het merk Scania vindt zijn oorsprong in de zuidelijkste provincie van Zweden, Skane, eind 1800. Het is een fabriek die begint met de fabricage van treinwagons. Ook worden er Scania fietsen gemaakt. Het alleréérste Scania logo is terug te vinden in het trappersstel, de leeuw met de kroon. De bekende 'griffioen'.

In 1901 heeft men het eerste prototype gereed. In 1902 komt de eerste Scania vrachtwagen al op de weg met een laadvermogen van 1,5 ton, een vermogen van 12 pk, houten wielen en zonder cabine. Zoals u hier rechts kunt zien.

Vanaf 1905 bouwde Scania-Vabis zijn eigen motoren volgens het ontwerp van de Duitse ingenieur Wentzel. In 1927 kwam er een nieuw soort motor die tussen benzine- en dieselmotor in zat, de Hesselman motor. Meteen werd deze opgenomen als keuze mogelijkheid.

De ontwikkelingen bij Scania gaan snel en het nuttig laadvermogen stijgt evenredig. In 1908 volgt er al een 4-tonner. Aan het eind van de jaren '30 heeft een Scania dan al een nuttig laadvermogen van 6 ton.

In 1911 begint men ook met de fabricage van autobussen. Gebouwd op een 1,5 ton chassis en met een vermogen van tussen de 30 en 36 pk.

Begin jaren '20 start men tevens met de fabricage van personenauto's en worden er zelfs rally's mee gereden. In 1929 loopt de laatste van de band en stopt men met de productie.

In 1936 komen de eerste eigen Scania-Vabis motoren op de markt en neemt men afscheid van de tot dan toe gebruikte Hesselman motoren. De betrouwbaarheid en het geringe brandstofverbruik van de Scania motoren maken dat het merk al snel bijzonder geliefd wordt.

In de begin jaren vijftig is er tevens een samenwerking tussen Scania en de bekende Amerikaanse vrachtwagenfabrikant Mack. In 1955 introduceert Scania voor het eerst stuurbekrachtiging op de trucks. In 1961 komt Scania met de eerste turbomotor gemonteerd op de L75 serie en verhoogt het vermogen tot 205 pk. In die tijd heel erg revolutionair want bij andere merken blijken de turbo's niet echt betrouwbaar. In datzelfde jaar wordt de Scania fabriek gebouwd in Zwolle en rollen de eerste 'Nederlandse' Scania's van de band.

In 1966 begint Scania met het zelf fabriceren van cabines welke ze tot die tijd betrokken van een toeleverancier. De eerste cabines waren van hout gemaakt! In Nederland wordt de cabineleverancier in Meppel "BeGe" overgenomen. Sinds 2007 is in deze fabriek de spuiterij van Scania delen gevestigd.

Scania bouwt zijn vrachtwagens volgens het modulaire concept. D.w.z. dat er bij de 4-serie allemaal dezelfde voorruit gebruikt wordt, of het nu een 94 is of een 164, ze zijn hetzelfde. Dat geldt tevens voor; portieren, dashboard, bumpers, spatschermen (voor & achter) en nog veel meer delen. Met weinig delen zijn ontelbare configuraties te maken, en de dealers behoeven geen grote magazijnen te hebben met vele verschillende onderdelen in voorraad.

De marketing, verkoop en service van Scania vrachtauto's, bussen, scheeps en industrie-motoren wordt verzorgd door een netwerk van importeurs en dealers in ruim 100 landen.

In Nederland is Beers Bedrijfsauto b.v. werkzaam als verkoop en service organisatie voor Scania vrachtauto's en bussen. Scheeps- en industriemotoren is de verantwoordelijkheid van Sandfirden Technics in Den Oever.

Het allereerste Scania voertuig werd anno 1897 in Zweden gebouwd. Ruim een eeuw later reed het één miljoenste voertuig de fabriek uit. Scania fabrieken uit de hele wereld leverden de onderdelen en componenten voor nr. 1.000.000. Deze werd in mei 2000 in Zwolle geassembleerd en geschonken aan het Internationale Rode Kruis.

Op de volgende sites kunt u nog meer Scania informatie vinden:
Scania Argentinië Scania Italië Scania Tsjechië
Scania Australië Scania Luxemburg Scania Zuid Afrika
Scania België Scania New Zealand Scania Zuid Korea
Scania Denemarken Scania Oekraïne Scania Zweden
Scania Duitsland Scania Oostenrijk Scania Zwitserland
Scania Engeland Scania Polen Scania Finland
Scania Spanje Scania Frankrijk Scania Zuid Amerika

Gelijke aanbiedingen

TRUCKERJOHN